Een dag vol papegaaiduikers en andere verrassingen

2 juli 2022 - Kirkcaldy, Verenigd Koninkrijk

2 juli

Na een heerlijk ontbijt met alle soorten eitjes op stap naar de vissersdorpjes aan de oostkust. Onze eerste stop is St. Andrews, waar de golfsport geboren is. De koffie bij de golfbaan wordt vergezeld met een stevig lokaal baksel met walnoten, chocola en banaan. De golfbaan ligt prachtig aan het water. We bezoeken het centrum van St. Andrews en zien mooie middeleeuwse gebouwen. De kathedraal en het kasteel zijn inmiddels een ruine geworden.

Dan wordt het tijd voor de boottocht naar de papegaaiduikers die hier puffins genoemd worden. We kunnen niet allemaal mee en de mannen zijn zo lief om de vrouwen vzn dit uitje te laten genieten. Het weer zit enorm mee, wat bewolking maar geen regen en windkracht 4. We zijn vroeg en worden beloond met een mooi plekje op het bovendek. De heenreis is nogal ruw, het zeewater stroomt heen en weer over het benedendek. Bij Isle of May aangekomen zien we de eerste puffins al vliegen. Het is een schattig vogeltje dat een snelle vleugelslag heeft, zwart wit gekleurd is en een klein rood snaveltje heeft. We worden er happy van om ze alsnog te zien. De schipper vertelt dat de jonkies puflings worden genoemd. Na 40 dagen worden ze door de vader verleid om van de rots af te springen en de meesten komen levend bij het water aan. Dan heten ze jumplings. Op het rotsachtige eiland zitten heel veel vogels. Ze zitten rechtop, en doen ons denken aan pinguins. Achteraf is op de foto’s te zien dat dat zeekoeten zijn. We genieten van de boottocht en alle vogels en wat zeehonden. Bij aankomst in de haven staan de mannen ons op te wachten, zij hebben een leuke wandeling langs de kust gemaakt .

Bij aankomst in ons laatste hotel blijkt de KLM onze vlucht gecancelled te hebben….met het nodige gedoe boeken we een andere vlucht voor een dag later. We hopen dat we plan C  (de boot ) niet nodig hebben. Na een heerlijk maar wel wat onrustig diner sluiten we deze dag af.

1. Theo:
    3 juli 2022
    veel plezier met de extra dag en succes met de terugreis