Kilkenny op zondag 25 juni

25 juni 2023 - Kilkenny, Ierland

Na twee reisdagen doen we het vandaag iets rustiger aan.

Caveman maakt de eieren voor ons ontbijt en na de koffie wandelen we in  20 minuutjes naar hartje Kilkenny wat de mooiste stad van het Ierse binnenland zou zijn. Onze verwachtingen zijn hooggespannen. Het stadje ligt in de bocht van de rivier de Nore. Hierlangs maken Anja, Peter en Wilma een wandeling. Hilda, Sjir, Andre en Hennie kiezen voor het kasteel. Dit is gebouwd van killerneymarmer, ook wel lokaal zwartkalksteen genoemd. De Normandische ridder van Pembroke, William Marshall bouwde de eerste versie begin 1200. Het bleef eeuwen in handen van de rijke familie Butler tot het begin 1900 werd verkocht aan de Ierse dienst voor openbare werken. Voor 8 euro ( 6 euro voor de 60 plussers ) mochten we meegenieten van de pracht en praal van vroeger tijden.

Onderweg komen we langs een beeld van 3 sporters ,ze spelen hurling. Dit is een Keltische teamsport dat een soort kruising tussen hockey en rugby is en voornamelijk in Ierland wordt gespeeld.

De Ieren zijn trouwens erg vriendelijk en gastvrij.

Kilkenny is ook een brouwersstad en heeft 60 pubs. We hebben er een hoop gezien tijdens onze wandeling en gaan vanavond terug om te proeven.

1. Ellen:
    25 juni 2023
    Met een lekker zonnetje zo te zien!
  2. Hennie:
    25 juni 2023
    Heerlijk zonnetje en de komende dagen blijft het droog.
  3. Theo:
    25 juni 2023
    het feest is begonnen !! veel plezier
    groeten uit tropisch Osdorp
  4. Hennie:
    Dank je wel Theo
    Het feest is goed van start gegaan!
  5. Janny Nooij-Kapinga:
    26 juni 2023
    Super leuk om jullie te volgen! Mooi daar.
  6. Hennie:
    26 juni 2023
    Ja heel mooi, we nemen je gezellig mee Janny ! We wandelen niet zo ver als jij maar zien onderweg en hoop. Groetjes aan Nico, Piet en Gina.